vrijdag 8 juni 2012

Coevorden - Hardenberg

Een beetje laat met het schrijven van mijn blog, maar afgelopen zondag heb ik weer een etappe gewandeld. Coevorden was bereikt, tijd om door te lopen naar Hardenberg!

Coevorden zelf heeft best wat moois te bieden, helaas ligt weinig daarvan aan het Pieterpad. Waar je wel langs komt, is de Poort van Drenthe:
Een soort namaak hunebed. Wel grappig, maar toch niet echt interressant.
Een eindje verder loop je weer in de weilanden. Langs het pad staat dan ineens een overkapping met daaronder iets wat op koelkast lijkt???? Midden in the middle of nowhere? Jawel, het is wel degelijk een koelkast!

Het is een pauzeplaats, gecreeerd door boerin Yvonne en boer Harrie. In het verleden heeft er een rode stift bij de koelkast gehangen, zodat mensen berichtjes achter konden laten:
Helaas hing de stift er niet meer (en was er ook geen ruimte meer vrij), dus van mij geen berichtje. Maar een mooi plekje om even wat te drinken en te eten. Het weer was er niet naar en ik was bovendien nog meer net begonnen, dus ik ben doorgelopen. Desondanks, Harrie en Yvonne, bedankt voor dit initiatief!

De route is niet echt geweldig, wederom lange rechte stukken en stukken die qua natuur gewoon minder mooi zijn. Maar dan is daar de aankomst in Gramsbergen. Helaas geen plaatsnaambord, maar wel weer een routewijzer voor het Pieterpad:
Toch leuk om te zien hoe je elke keer vordert!

Gramsbergen zelf is ontzettend leuk. Een ouderwets aandoend dorpje met nog redelijk authentieke gebouwen. Een plezier om doorheen te wandelen. In het dorp even een kommetje soep gegeten en pauze gehouden en toen was het op naar Hardenberg. Maar voor je in Hardenberg bent, eerst nog even door Ame en daar heb ik wél een plaatsnaam bord van!
Vanaf Ame een stuk onverhard en via een klein landweggetje, maar helaas met de grote weg ernaast. Het weer werkte ook niet echt mee, maar het wandelen ging gelukkig wel lekker.
En dan komt Hardenberg in zicht. Vlak voor Hardenberg mag je nog beneden langs de dijk, een leuk stukje, maar helaas met Schotse Hooglanders. Helaas, omdat het gebied zich niet echt leent voor koeien en wandelaars samen. Want hoe kom je hier nu langs???

Moeders aan de ene kant van het pad, kalf aan de andere kant..... En dan een flink stel horens op moeders! Toch wel even met zweet in de handen gestaan, maar terug was ook zo'n eind. Uiteindelijk er toch maar tussendoor geglipt, maar ik vond het wel even spannend.
En dan is daar het bord Hardenberg, eerst van onderaan de dijk:
En daarna vanaf de dijk:

Een lekker stukje wandelen, niet het allermooiste stuk, maar ook niet al te vervelend. Maar nu, nu ben ik toch echt te ver weg. Vanaf Hardenberg terug was dik 5 kwartier..... Morgen dus wederom op pad, maar dan voor mijn eerste 3-daagse avontuur! Ik word morgen afgeleverd in Hardenberg, wandel naar Ommen, heb daar een overnachting gereserveerd, wandel zondag door naar Hellendoorn, overnacht daar wederom en dan maandag op tijd vertrekken voor de laatste 16 km naar Holten. Daar word ik weer opgepikt, zodat ik 's avonds tentamen in Leeuwarden kan doen. Ik ben benieuwd hoe dit me gaat bevallen!

Groetjes, Sigrid




Geen opmerkingen:

Een reactie posten